Agile ZOO
Zasady Gry (dla uczestników)
- Każdy zespół dostaje do opieki ZOO we wskazanym mieście.
- Każdy z członków zespołu dostaje do opieki jeden obszar ZOO, w skład którego wchodzą: afrykarium i administracja mediami, ptaszarnia i infrastruktura ZOO, oceanarium i administracja, insektarium.
- Wraz z obszarem do opieki każdy z członków zespołu otrzymuje listę wymagań (patrz “Lista Wymagań”) do zrealizowania. Każdy jest opiekunem jednego z obszarów i w pełni za niego odpowiada. Zwróćcie uwagę na najpilniejsze zadania, żeby nie doszło do zamknięcia ogrodu.
- Każde z wymagań ma określony budżet (kosztuje określoną ilość jednostek).
- Głównym miernikiem działania zespołu jest liczba osób odwiedzających ZOO. Na starcie gry ZOO ma 150 000 odwiedzin miesięcznie.
- Każde z zadań ma wpływ na ilość osób odwiedzających ZOO, a zarazem i na jego budżet.
- Każde ZOO dysponuje budżetem 55 j w ramach miesiąca - per ZOO.
- Gra jest przygotowana na przeprowadzenie 3 rund. Każda z rund symuluje jeden miesiąc w życiu ZOO.
- Niefrasobliwość w dobrze wymagań do realizacji może w konsekwencji spowodować zamknięcie danego obszaru ZOO lub całego ZOO i koniec gry!
Rozumiem zasady, co dalej (dla prowadzących)
- Na całą grę zarezerwuj 75-120 minut.
- W grze może brać udział maksymalnie 16 osób. Podziel grupę na maksymalnie 4 zespoły 3-4 osobowe. Każdy zespół musi składać się z takiej samej ilości osób.
- Przygotuj przestrzeń dla każdego zespołu oraz zapewnij widoczne dla wszystkich miejsce, gdzie będzie wyświetlany ekran z aplikacją internetową wspomagającą grę.
- Przedstaw uczestnikom zasady gry (wyżej).
- Każdej osobie z zespołu przypisz inny obszar ZOO (“Afrykarium i administracja mediami”, “Ptaszarnia i infrastruktura ZOO", “Oceanarium i adminitracja”, “Insektarium”). Jeżeli zespoły liczą po 3 osoby, pomiń Insektarium.
- Uruchom dedykowaną aplikację internetową dla gry http://agile-zoo.com/game.
- Wybierz opcję “Dodaj zespół” dla każdego zespołu i przekaż zespołom, w jakiej miejscowości znajduje się ZOO, którym będą się opiekować.
- Przeczytaj na głos expose (patrz: EXPOSE).
- Każdej grupie rozdaj expose (dla utrwalenia).
- Każdemu członkowi grupy rozdaj “główne problemy” obszaru, za który odpowiada oraz zestaw wymagań.
- Ustal czas trwania jednego sprintu - sugerujemy 7 minut.
- Wystartuj pierwszy sprint. W ciągu 7 minut każdy z zespołów musi dokonać jego zaplanowania - wybrać zadania, które chce zrealizować w ramach budżetu dla całego ZOO.
- Gdy minie czas na planowanie, każdy z zespołów powinien przeczytać na głos identyfikatory wybranych zadań. Wybierz te identyfikatory w aplikacji.
- Po zaznaczeniu wybranych zadań dla każdego z zespołów, wystartuj sprint (“przycisk Wystartuj sprint”). Mechanizm gry nie pozwoli na dobranie wymagań, które przekraczają zadany budżet.
- Po chwili pokaże się ekran z rezultatami sprintu dla każdego zespołu (ZOO). Aplikacja pokaże konsekwencje wykonania wybranych zadań lub niewykonania innych.
- Najważniejszą konsekwencją doboru określonych zadań jest ilość odwiedzających ZOO oraz ilość jednostek budżetowych przyznanych na następny sprint.
- Co ważne, niektóre z wymagań przestaną już być dostępne do realizacji - w grze będą one oznaczone jako “nieaktywne”. Przed rozpoczęciem kolejnego sprintu, musisz zabrać uczestnikom wymagania, których nie mogą już realizować.
- Po omówieniu wyników, zaplanuj 2gi sprint. Powtórz kroki 12-17. To samo wykonaj dla trzeciego sprintu, który kończy grę.
- Po zakończeniu trzeciego sprintu, podsumuj grę. Ogłoś wyniki, a następnie przeprowadź krótką (10-20 minut) na retrospektywę tego, co się wydarzyło z uczestnikami. W czasie gry obserwuj uczestników, abyś sam mógł zainicjować tematy dyskusji.